Flash forward - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Roos B - WaarBenJij.nu Flash forward - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Roos B - WaarBenJij.nu

Flash forward

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

13 November 2008 | Duitsland, Potsdam

In de tussentijd is er veel gebeurd - héél veel!

Ik ben nu al ruim een maand hard aan het studeren aan de uni Potsdam, een officiële EMW (Europäischen Medienwissenschaften) Masterstudent.
De meeste vakken zijn leuk en in ieder geval verfrissend qua stof (nouja, het meeste dan). Maar ik volg ook een vak over Datenvisualisierung en dat is echt de nagel op mijn doodskist - statistieken, overzichten, cijfers - alles waar ik een hekel aan heb, ongeveer. Maar het draait alleen om de mediale representatie van deze data, dus ik hoop het te overleven...
Mijn medestudenten zijn alleen niet zo gezellig. Contact maken is niet zoiets vanzelfsprekends op de universiteit en dat maakt het studeren behoorlijk saai.

Ik ben verliefd op mijn drie-daagse weekend. En ik ben verliefd op Berlijn en dan vooral diens gayscene. Die is echt fantastisch! In de afgelopen weken ben ik van rondhangen in willekeurige kroegen met heer-lijke transen (zoals men dat in Duitsland zegt) naar grote, mooie hippe feesten met de mooiste mannen geweest.
En de Berliner scene zonder Schwulheit is ook bijzonder de moeite waard. Het aanbod is gigantisch en gewoonweg Leuk (met de hoofdletter 'L'). Heel anders dan de Utrechtse dorpsheid die daar het uitgaansleven beheerst - als je het vergelijkt met Berlijn.
Ik ga zeker na dit semester een appartement in Schönefeld proberen te vinden en dan voorlopig nog wel even rondhangen in Berlijn.

Maar dat is dus eigenlijk een beetje het probleem. Berlijn en weekend is zó leuk, dat het iedere maandag weer zwaar is met het saaie studeren te beginnen.
Ik heb een paar abstracts ingestuurd voor wat aankomende congressen (allemaal in de UK en helaas niet in Duitsland) om mijn academische drive wat vuur te geven.

Volgend weekend ga ik naar Stockholm en in in de 1,5 maand die je hier vrij krijgt tussen februari en maart staan Warschau en Praag (mijn lievelingsstad, op gedeelde eerste plaats met Berlijn op dit moment) al op de planning.

Ik zal eens wat vaker dit ding bij gaan houden. I promise!

Oh. En ja. MIJN FIETS IS KAPOT. Natuurlijk al MAANDEN. Dus als er eens een Hollandse man mijn band wil komen plakken...?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Roos gaat eindelijk weg uit Utrecht. Vanaf augustus ga ik een maand mijn Duits verfrissen in Wenen en uiteindelijk is de grote volksverhuizing op 14 september, dan zal ik voor minstens een jaar naar Potsdam vertrekken om daar Europäischen Medienwissenschaften te studeren, als onderdeel van mijn MPhil in literatuurwetenschap in Utrecht. En/ of eventueel voor altijd in Duitsland blijven.

Actief sinds 19 Maart 2008
Verslag gelezen: 3285
Totaal aantal bezoekers 10009

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: