Fucking Potsdam - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Roos B - WaarBenJij.nu Fucking Potsdam - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Roos B - WaarBenJij.nu

Fucking Potsdam

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

29 September 2008 | Duitsland, Potsdam

Nou. Na meer dan twee weken heb ik dan eindelijk internet. (Ik moet ook nog even wat met de universiteit regelen voor WLAN, maar dat terzijde.)

In de tussentijd is alles hier al vrij vanzelfsprekend geworden. De omgewisselde Y en Z op het toetsenbord, de ultieme bureaucratie, de herfstige kou en de schoonheid van mijn leefomgeving en studeerlocatie.
In Duitsland is het heel normaal dat je voor het kopen van een plant of een telefoon je Ausweis, Mietvertrag en zelfs inschrijving bij de gemeente bij je moet hebben. En dat heb je dus ook meestal - bergen papieren in je tas.

Pas over drie weken beginnen mijn vakken, dus ik heb nog bergen aan nutteloze vrije tijd.

Mijn kamer is groots en leent zich dan ook uitermate goed voor het maken van heel veel troep, waar ik in Utrecht al in afgestudeerd was.

Mijn eerste twee Duitse boeken heb ik stiekemerwijs aangeschaft: Fucking Berlin (een boek dat ik alleen al om de titel moest hebben) en Pascal Mercier´s tweede roman.

In de tussentijd heb ik twee Duitse steden aangedaan: Dresden en Berlijn. Dresden was een ultiem deprimerende stad, die ondanks de vele mooie historische gebouwen niet echt een positieve indruk op mij kon achterlaten. Misschien lag het ook aan de vijf uur durende reis in vier verschillende treinen. (En aan de Scheißkerl die ik ken die hier woonachtig is.)
Berlijn daarentegen was (natuurlijk) geniaal. De zon scheen, er was een ´demo´ van Duitse Krankenpflegers organisaties en ik heb zelfs crème brulée gegeten op een terras (in de zon). Ook nog even kort de Schwule Szene in Berlin gecheckt op de Nollendorfplatz - waar ik hopelijk nog snel een leuke nacht ga doorbrengen.

En foto´s volgen of zijn de zien op mijn verschillende sociale netwerken. Dikke knuffels voor de attente kaartenstuurders! <3